بنزین ایرانی جوابگوی همه ی نیازهای کشور است 

بنزین ایرانی جوابگوی همه ی نیازهای کشور است 

آمار رویترز مبنی بر واردات ۳۰ هزار تن سوخت در ماه های بهمن و اسفند گذشته مورد تایید وزارت نفت نیست و سوآب بنزین و گازوییل که از گذشته نیز انجام می شده است را نباید به حساب واردات گذاشت. رقم واردات ۳۰ هزار تن بنزین و گازوییل ظرف ۲ ماه (متوسط روزانه ٦٠٠ هزار لیتر) در مقابل تولید روزانه بیش از ۲۴۰ میلیون لیتر بنزین و گازوییل در ماه‌های ذکر شده با هدف رفع ناترازی بیشتر به شوخی شبیه است تا تحلیل

“تکیه بر بنزین های روسی” عنوان گزارشی از روزنامه ی هم میهن در خصوص بنزین، واردات و صادرات آن می باشد که در تاریخ ۲۸/۰۱/۱۴۰۲ منتشر شده است، وزارت نفت در جوابیه ای، با اعلام خلاف واقع بودن پاره ای از مطالب آن، توضیحاتی  برای آگاه سازی مخاطب ارائه کرده است. 
 
 کمبود سوخت و تعطیلی جایگاه نداشته ایم
هم اکنون ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی در پالایشگاههای کشور (تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، اراک، بندر عباس آبادان، کرمانشاه لاوان و ستاره خلیج فارس بیش از ۲,۲ میلیون بشکه در روز است. بدیهی است به دلایل عملیاتی بخشی از این ظرفیت تولیدی در دوره اورهال پالایشگاه ها در مدار نبوده و نیازهای کشور به انواع فرآورده های نفتی با مدیریت تولید از مخازن ذخیره سازی تامین می شود. 


در هیچ دوره ای کمبود سوخت در سطح کشور به ویژه در نیمه دوم سال گذشته وجود نداشته و ادعای نویسنده گزارش مبنی بر تعطیلی جایگاه ها در برخی استانها به دلیل نبود یا کمبود سوخت كذب محض است. یادآور می شود هم اکنون ۱۰۰ درصد جایگاههای عرضه سوخت کشور به بخش خصوصی واگذار شده است و سفارش گذاری خرید محموله های بنزین و گازوییل حسب درخواست جایگاه و مطابق تراکنش های سامانه هوشمند سوخت به میزان لازم انجام می شود. 
 
آمار رویترز، آماری غلط و بدون مستندات/ مدیریت مصرف سوخت بدون اعمال تغییرات قیمتی 
اشاره نویسنده گزارش و استناد به آمار رویترز مبنی بر واردات ۳۰ هزار تن سوخت در ماه های بهمن و اسفند گذشته مورد تایید وزارت نفت نیست. لذا سوآب بنزین و گازوییل که از گذشته نیز انجام می شده است را نباید به حساب واردات گذاشت. این نکته نیز قابل ذکر است که رقم واردات ۳۰ هزار تن بنزین و گازوییل ظرف ۲ ماه (متوسط روزانه ٦٠٠ هزار لیتر) در مقابل تولید روزانه بیش از ۲۴۰ میلیون لیتر بنزین و گازوییل در ماههای ذکر شده با هدف رفع ناترازی بیشتر به شوخی شبیه است تا تحلیل. 
رشد مصرف انرژی در کشور اعم از گاز و فرآورده های نفتی به شکل جهشی از سالهای گذشته وجود داشته و با وجود توسعه ظرفیتهای پالایشی خیلی زود مازاد ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور مصرف می شود در خصوص بنزین، پس از مهار موفق کرونا در دولت سیزدهم و رفع محدودیتها، رشد مصرف بنزین از اواخر نیمه دوم سال ۱٤۰۰ و در طول سال ۱۴۰۱ به شکل جهشی صعود کرد که با توجه به تصمیم دولت مبنی بر تثبیت قیمت سوخت، مدیریت مصرف سوخت، صرفا از طریق مدیریت توزیع و استفاده از توان مدیریتی در سامانه هوشمند سوخت و بدون اعمال هیچ گونه تغییرات قیمتی کنترل شده است. 
 
فرآورده های نفتی توزیعی زیر ذره بین سازمان های محیط زیست و استاندارد 
ارائه و انتشار عمومی آمارهای عملیاتی تولید، مصرف، ذخیره اقلام استراتژیک کشور از جمله سوخت، با توجه به جنگ تمام عیار اقتصادي نظام سلطه و احتمال سوء استفاده دشمن، با مصوبه مراجع بالادستی از سال ۱۳۹۷ ممنوع بوده است و گزارش های مربوط صرفا در اختیار نهادهای نظارتی و بالادستی قرار می گیرد. در خصوص کیفیت سوخت تولیدی در کشور تاکید می شود تمامی فرآورده های نفتی توزیعی در کشور طبق تعهدات وزارت نفت دارای استانداردهای یورو۴، یورو۲ یا استاندارد ملی کشور بوده و سازمان های محیط زیست و استاندارد همواره بر آن نظارت داشته و دارند و چنانچه مغایرتی ببینند بدون هیچ ملاحظه ای گزارش میکنند، خوشبختانه در مجموع تاکنون کیفیت سوخت توزیعی در کشور مورد تایید نهادهای مسئول قرار گرفته است. 
 
پاسخ چرایی ارزان فروشی بنزین در دولت قبل، در دولت قبل است 
در خصوص صادرات فرآورده های نفتی به خصوص بنزین به امارات افغانستان و عراق به جز یک محموله که سال گذشته توسط وزارت نفت دولت سیزدهم و با قیمت ۷۷ سنت صادر شد، بقیه صادرات مربوط به تعهدات صادراتی دولت قبل بود که با نرخ پایین تر از نرخ زمان تحویل قرارداد و با قیمت ثابت قرارداد بسته بودند. بنابراین نویسنده گزارش بهتر است علت ارزان فروشی بنزین در دولت قبل را از متولیان دولت قبل پرس و جو کند. 
در خصوص جلوگیری از قاچاق سوخت دولت سیزدهم از بدو استقرار اهتمام جدی داشته و دارد و با وجود فشارهای مختلف، بدون استفاده از ابزار قیمتی و صرفا با بهره گیری از سامانه توزیع هوشمند و مدیریت مصرف در تلاش است تا عرضه خارج از شبکه را برای سوء استفاده گران بسیار سخت و قاچاق سوخت را به حداقل برساند که در این زمینه توفیقات خوبی بدست آمده است.

مقالات مرتبط
0 0 نظرات
به این نظر امتیاز بدهید
اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم ، لطفا دیدگاهی بنویسیدx

محور باغچه-مشهد

سواری - وانت

ریال 65,000
  • دسترسی کامل به همه امکانات

کامیونت - مینی بوس

ریال 65,000
  • دسترسی کامل به همه امکانات

اتوبوس - کامیون دومحور

ریال 85,000
  • دسترسی کامل به همه امکانات

تریلی - کامیون سه محور

ریال 100,000
  • دسترسی کامل به همه امکانات

محور فریمان

سواری - وانت

ریال 35,000
  • دسترسی کامل به همه امکانات

کامیونت - مینی بوس

ریال 35,000
  • دسترسی کامل به همه امکانات

اتوبوس - کامیون دومحور

ریال 55,000
  • دسترسی کامل به همه امکانات

تریلی - کامیون سه محور

ریال 55,000
  • دسترسی کامل به همه امکانات