به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، شهر سنپترزبورگ ، پایتخت اقتصادی روسیه همزمان با پدیده شبهای نقرهای ، میزبان یکی از رویدادهای مهم اقتصادی جهان است.
بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه سنپترزبورگ با حضور روسای جمهور ، نخست وزیران ، وزرای اقتصادی و مقامات سیاسی و اقتصادی بیش از ۱۳۰ کشور جهان امسال در حالی آغاز شده که بدلیل تحریمهای ضد روسی ، خبری از نمایندگان کشورهای غربی نیست.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان در صدر هیاتی برای پیشبرد ابتکار «ایران راه» ، جلب همکاری برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل و مذاکره با مقامات روسی در اجلاس امسال شرکت کرده است.
نشست ویژه راهگذر بین قارهای شمال-جنوب با حضور کشورهای مسیر این گذرگاه و دیدار و ملاقات با معاون اول نخست وزیر روسیه ، استاندارن سامارا ، آستراخان و چیلیابینسک و نیز دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه ، از برنامه های مهرداد بذرپاش در روز نخست این اجلاس بود.
همزمان با برگزاری بیست و ششمین مجمع بینالمللی اقتصادی سنپترزبورگ ، نشست ویژه گذرگاه شمال-جنوب با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان ، وزرای حمل و نقل و ترابری روسیه ، جمهوری آذربایجان ، هند ، قزاقستان و بلاروس برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در آغاز این نشست تخصصی گفت : موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران ، دارا بودن زیرساختهای حملونقلی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ، دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث طرحهای زیرساختی، و فرصتهای برجسته و بی بدیل جهت جذب سرمایهگذاری در طرحهای تکمیل و توسعه زیرساختها اعم از جادهای، ریلی، دریایی و هوایی، فرصت هایی ارزشمند محسوب میشوند.
بذرپاش افزود : این ویژگیها موجب شده همه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حملونقل در منطقه و در سطح بینالمللی از این مزیتهای پرشمار، بهرهمند شوند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : بر اساس سیاستهای کلی که در سپتامبر سال گذشته میلادی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ گردید، فعالسازی مزیتهای جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حملونقل با روانسازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساختهای لازم، به عنوان یکی از سیاستهای اصلی و مهم محسوب میشود.
وی افزود : بر این اساس ایران، به عنوان سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.
وی گفت : تمامی کشورهای منطقه میتوانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
وی در ادامه ۶ پیشنهاد به منظور تحقق اهداف گذرگاه ریلی شمال-جنوب ارائه کرد.
مشارکت سرمایهگذاران طرف روسی از جمله صاحبان بار، شرکتهای حملونقلی و لجستیکی در پروژههای تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان نخستین پیشنهاد مهرداد بذرپاش بود.
تشکیل شرکتهای مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط فناورانه و کسب و کارهای نوپای دانش بنیان در این حوزه ،
توسعه فناوریهای هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل ونقلی و ترانزیتی بین دو کشور ، با تأکید بر سامانه های رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بینالمللی ، مشارکت طرفها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک در دو کشور،تسهیل در حضور شرکتهای لجستیکی بین المللی روسیه در ایران و اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر دو کشور از دیگر پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این نشست بود.